Gewichtscoaching

   


Gewichtscoaching / Voedingsadvies
                                                                                                                                                        

Het is een persoonlijke keuze welke manier van gewichtscontrole het beste bij je past.
Het uiteindelijk doel is een realistische, passende, gezonde leefstijl te ontwikkelen.
Het aanwennen van een nieuwe leefstijl kost tijd.
Ik wil die tijd nemen om je persoonlijk te begeleiden,coachen,ondersteunen en te motiveren in dit traject.
Ook beweging speelt hierin een belangrijke rol.
Zelfs als je meerdere malen teleurgesteld bent geraakt,wil ik graag helpen!   



Algemeen voedingsadvies en gewichtscontrole 


Het is voor velen niet vanzelfsprekend wat goede voeding is, en welke voedingsstoffen belangrijk voor je zijn om je goed te voelen.
Men heeft vaak een eigen mening en onjuiste i
deeŽn over gezonde voeding en houdt zich hier erg aan vast.

Er wordt regelmatig over foute en goede voeding gesproken. (vitale en fatale voeding).
Hierbij gaat het bij foute voeding om eten wat jij slecht vindt, waar jij "dik" van wordt.
Goede voeding is voeding wat jij ziet als gezond en goed voor je is en niet "dikmakend''.
Uiteindelijk zul je geen onderscheid meer maken tussen goed en fout, maar eten waar je behoefte aan hebt.

Graag wil ik je adviseren over wat voeding met je doet, en tips geven om je voedingspatroon aan te passen of te verbeteren.

Hierdoor kun je een gezond gewicht bereiken, en toch lekker kunnen blijven eten.


Omgaan met emotie eten 
   


Emotie-eten is een samenspel van gebeurtenissen, gedachten, gevoelens, gedrag en gevolg. 

Vaak leer je jezelf aan om op een bepaalde manier op emoties te reageren. 
Er wordt gegeten om bepaalde emoties niet te hoeven voelen. 
Van belang is om alle aspecten die samenhangen met emotie-eten aan te pakken. 
Hoe kun je emotie-eten doorbreken? 
Concrete stappen zetten leidt tot verandering van gedrag.
Zo help je jezelf om je leven weer in eigen hand te nemen en grip te krijgen op emoties. 

Als gewichtscoach wil ik je vooral inzicht en handvatten bieden om je in het aanpassen van je leefstijl te begeleiden. 

De onderwerpen die onder andere aan bod kunnen komen zijn: 

 - Wat is de oorzaak van emotie-eten?
   (gebeurtenis,gedachte,gevoel,gedrag, gevolg). 

 - Welk realistisch doel wil je bereiken? 
 - Hoe wil je dit bereiken? (voeding,beweging, leefstijl in het algemeen).
 - Hoe staat het met je zelfmotivatie? 
 - Waar loop je tegenaan? 
 - Wat heb je nodig om je doel te kunnen bereiken?
 - Welke ondersteuning wens je hierbij?
 - Voedings,- en beweegadvies.
-  Digitale ondersteuning om je eigen welzijn onder de knie te krijgen.

Uiteraard wordt er alle verdere ondersteuning geboden die nodig is.

 

Het 4 blokken voedings / leefstijlplan


Een gezonde leefstijl is belangrijk en staat bij mij voorop; goed, gezond, gezellig eten en bewegen.
Dit is voor velen makkelijker gezegd dan gedaan, en hierdoor kun je mogelijk gedemotiveerd raken als het in jou ogen niet gaat zoals je wilt dat het zou gaan.

Het voedingsplan besteedt aandacht aan het handhaven van een gezond eetpatroon op de lange termijn.
Met bewuste keuzes maken in voeding, voldoende beweging en een positieve manier van denken leg je een goede basis voor een gezond gewicht.
Het voedingsplan is op basis van veel eiwitten,(proteÔnen), heel veel verse groenten, weinig koolhydraten en weinig verzadigd vet. 
Door een stabielere stofwisseling en het krijgen van meer energie kunnen sommige gezondheidsklachten verminderen of zelfs verdwijnen.

Kennismaking

Tijdens de kennismaking kunnen we elkaar wat beter leren kennen en bespreken wat het voedingsplan inhoudt.
We bespreken wat de verwachtingen zijn van elkaar en de haalbare, reŽele doelen. 
Indien gewenst vindt er een weging van het gewicht plaats. 
Deze kennismaking is geheel vrijblijvend.

Voorbereidende fase

In een voorbereidend gesprek worden onder andere de gezondheid, klachten,voedingspatroon,doelen,behoeftes,medicatie,bewegingspatroon,maar ook valkuilen zorgvuldig in kaart gebracht.
Aan de hand van een intake wordt er in overleg een persoonlijk voedingsplan opgesteld en kun je vragen stellen bij eventuele onduidelijkheden.

Blok 1 en/of 2

In dit blok, kun je starten met je persoonlijke voedingsplan wat gezamenlijk samengesteld is, en krijgt het lichaam de gelegenheid zich aan de nieuwe voedingswijze aan te passen.
De reguliere voeding wordt TIJDELIJK (gedeeltelijk) vervangen door de eiwitrijke maaltijden.

In dit blok wordt je bewust van de effecten van het aanpassen van het voedingspatroon, en wat voor gevolgen dit op je gezondheid en gewicht heeft.
In onderling overleg kun je hiermee doorgaan zolang je je goed voelt en het lichaam het accepteert.
Indien nodig kun je gebruik maken van een hoogwaardig voedingssupplement om eventuele tekorten aan te vullen of ter ondersteuning.
Alle informatie die nodig is om te starten krijg je mee.

Blok 3

In dit blok wordt er nog meer variatie gebracht in keuzes wat betreft reguliere voeding.
Er wordt langzaam een kleine hoeveelheid koolhydraten toegevoegd.
Je wordt je steeds meer bewust van wat je lichaam nodig heeft.

Je gaat een voedingspatroon ontwikkelen,wat bij jou past,en waarbij je er voor gaat zorgen dat je goed en gezond in je vel zit.

Blok 4

Wanneer je mentaal en fysiek naar tevredenheid de balans hebt gevonden om bewuste keuzes te maken in je voeding,
en een gezond gewicht bereikt hebt, kun je in dit blok naar eigen inzicht meer variatie brengen in je voedingskeuze en voedingsmiddelen.

De mogelijkheden in variaties kunnen we eventueel samen doornemen.

Wanneer je de gestelde doelen hebt bereikt, begint de periode van resultaatbehoud.
Je weet nu wat je lichaam nodig heeft,welk voedingspatroon voor je werkt, en je hebt mogelijk je eigen valkuilen leren kennen.
Het doel is om uiteindelijk te leren,variŽren,anders te denken en weloverwogen keuzes te maken in een bepaalde situatie.
Op deze manier leer je om je nieuwe gewoonten te ontwikkelen, om het gewicht onder controle te houden.