Gezond bewegen

Uit onderzoek blijkt dat slechts 20 minuten matige tot redelijke inspanning per dag voldoende is om een positief effect op de gezondheid te hebben.
Voldoende beweging houdt het hart echter in conditie en heeft een bloeddrukverlagend effect.

De slagaders en gewrichten blijven soepel en cholesterol krijgt minder kans.

Wanneer je minder energie verbruikt dan je opneemt, zal het gewicht toenemen.
Als je net zoveel energie verbruikt, als men opneemt, blijft het gewicht hetzelfde.
Daarom kijken we naar de manier waarop het lichaam energie verbruikt.

Bij beweging wordt het vaak gedacht aan intensief sporten en afzien!
Maar je hoeft niet meteen de sportschool in.
Een wandeling, traplopen, het huishouden of de fiets nemen naar het werk is ook al extra beweging.

Andere activiteiten in het dagelijkse leven zijn: lopen, zoals werken in een winkel of horecagelegenheid.
Maar ook behoorlijk inspannende lichamelijke bezigheden, zoals het werk van een bouwvakker, hovenier, stratenmaker of sportinstructeur.

Extra dagelijkse lichaamsbeweging kun je krijgen door het lopen of fietsen naar het werk, school, winkels of het uitlaten van de hond.
De auto iets verder van je bestemming parkeren, zodat je wel MOET lopen.
Ook beweging valt onder de de categorie gewichtscoaching.
Ik als beweegconsulent wil je hier graag in motiveren.

Het lichaam moet zich herstellen na beweging, en dit kost energie.
De stofwisseling kan na lichaamsbeweging nog velen uur sneller werken dan normaal.


Tip: Vraag familie, vrienden of collega`s om met je mee te doen.
Bewegen is veel leuker als je het samen doet. En men kan elkaar motiveren!